måndag 21 mars 2011

"Vår"

"Den 21 mars börjar alltså våren enligt kalendern.


Det är vårdagjämning, dvs. dagarna och nätterna är (nästan) lika långa på hela jorden.
 Tittar man i olika almanackor så ser man att vårdagjämningen inträffar den 21 mars kl 00:21
 svensk normaltid eller vintertid. Det är nämligen inte en dag, det är en tidpunkt som avses,
 nämligen när jorden passerar en speciell punkt på sin bana runt solen och solen står rakt över ekvatorn."



Då är det också dags att ta fram pelagonerna som har vilat
sedan september i källaren, dom är vidrigt fula när jag tar
upp dem. På hösten tar jag in dem som de är och nu på
våren klipper jag ner dem...


...sen vattnar jag på dem och slår på lite
ny jord. Redan efter några dagar så blir
de gröna och börjar växa. I slutet av
april sätter jag ut dem på inglasade
 uteplatsen och då blir de så kraftiga
och gröna. När jag får ta fram dem
efter vintern då börjar det bli vår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi