måndag 28 oktober 2013

"Meteor Stekhäll"

Idag är det ett riktigt ruskväder, och i 
södra Sverige är det ännu värre, storm.
Så det är riktigt skönt att vara inne en 
sån här dag!

I slutet av augusti skickade jag efter en
stekhäll från El-Giganten.
I flera år har jag önskat mig en sådan,
så till slut slog jag till.
På en stekhäll så kan man baka tunnbröd, pitabröd,
steka pannkakor och mycket mer. Jag kommer nog 
mest att baka tunnbröd på den.
Priset var stor skillnad så då blev det El-Giganten.
Min häll är 45 cm i diameter, räcker för tunnbröd.
Så häromdagen blev det bakning av tunnbröd..
...och det var så kul att baka...
...men man kan naturligtvis grädda brödet i en 
stekpanna.
Det finns hur många recept som helst, och jag kommer att prova
många olika framöver.
Men här kommer receptet jag använde:
Berits tunnbröd
  • 50 gram smör
  • 5 dl mjölk
  • 1/4 pkt jäst
  • ½ tsk salt
  • ½ dl socker
  • 2 msk sirap
  • ½ tsk hjortronsalt
  • 1 ½ dl grahamsmjöl
  • 2 dl rågsikt
  • 7 dl vetemjöl
Blanda alla ingredienser, jäs i ca 30 minuter.
Kavla ut, grädda på båda sidorna på en stekhäll
eller i en stekpanna på spisen.
Ca 20-22 st
 
Man kan ju dela den med nån, så blir det billigare. 
Jag betalade ca 2000 kronor, och jag tycker det är värt det,
och jag kommer att använda den mycket för jag bakar väldigt ofta.
Ha en fin måndagskväll. 
Kram Mimmi

21 kommentarer:

  1. Åh va fiffigt! aldrig sett en sån,ser ju såå gött ut brödet.Ja här kommer stormen nu med bravur! Regnar o börjar blåsa så smått! Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut, har aldrig provat att baka tunnbröd, och en sådan stekhäll har jag aldrig sett.
    Så fint ditt bord blev, fantastiskt! Måste vara riktigt roligt att kunna beskriva hur det ska se ut, och sedan få det snickrat, duktig man du har! Och så snyggt med New England-stil. Hade det passat i lilla torpet hade det blivit mycket mer av den varan här hemma =)
    Önskar dig en härlig dag!
    Kram Petra

    SvaraRadera
  3. God morgon !

    Ser riktigt härligt ut.
    Så gott med tunnbrödet.
    Smidigt msed en sån stekhäll...vi köppte en från IKEA men där är det räfflat yta.
    Kansle skulle det funka ? :)
    Vad tror du ?
    Ha en fin vecka ! Kram

    SvaraRadera
  4. Häftigt! Jag har grunnat länge på en häll, men tyckt de varit för dyra! Inte en tanke på El-Giganten! Nu ska jag spara ditt brödrecept och leta häll! Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet! Ska prova i stekpanna. Lycka till med din stekhäll!
    Yvonne

    SvaraRadera
  6. Jag har funderat på en stekhäll för brödet blir gott men vi har en riktig vedeldad bakugn i köket så det har känts onödigt. Men det tar tid att elda upp ugnen och då får man hålla på att baka en hel dag, men brödet blir ännu godare. Kanske det blir en häll ändå. Har sparat ditt recept.
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att du kunde köpa din efterlängtade häll! Nu kommer du säker tatt baka som skam. Tunnbröd är gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Vad kul att den äntligen blev din! Gissar att det känns extra roligt när du tittat på en så länge :) Tunnbrödet ser jättegott ut!

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  9. 2000:- det var det väl värt. Du bakar ju ofta, och gott såg det ut med.
    Den kan Du väl använda till mer än tunnbröd?
    Spännande, lycka till

    SvaraRadera
  10. I want it Italy... how can i buyer??

    SvaraRadera

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi