tisdag 13 september 2011

"Glögg-sugna se hit"

"Ni som älskar glögg, måste absolut göra den här glöggen!
Den hinner bli färdig till jul så det är bara att sätta igång.
Den blir rätt stark, så det är inget för dom som inte tycker om starkdrycker.
Det är ju lite pyssel med att göra den, men den står för sig själv och puttrar i något hörn,
jag har min i matkällaren. Men se upp, vad jag kan minnas så var det ett par i Gagnef som fick receptet för några år sedan av mig och de fick lite översvämning i sin matkällare av glöggen.
Här kommer receptet:
  • 5 liter svagdricka (ej konsum)
  • 1 pkt jäst
  • 2,5 kg socker
  • 2 pkt russin
  • 3 påsar hela nejlikor
  • 1 påse kardemummakärnor
  • 1 hel bit ingefära
  • 5 skivade potatisar
Blanda ihop alla ingredienser i en stor hink, och sätt plastfolie över. Stick 10 hål med en gafffel. Låt stå 3-4 veckor. Sila och tappa i flaskor.
Jag brukar låta min hink stå lite längre, sen blir glöggen godare om den får stå länge i flaskorna. Jag har haft glögg som är flera år gammal, den blir jätte god då.
Du som provar detta recept, skriv gärna en kommentar och berätta om din glögg.
Lycka till och ha en härlig höstdag!
Kram Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi