måndag 24 januari 2011

"Recept på god soppa"

















Så här i vintertid är det så gott med en god soppa. Jag själv gör soppa väldigt ofta, jag tycker att det mättar och är väldigt gott tillsammans med ett gott bröd och en stark ost.

Här kommer min absolut favorit när det gäller soppor. Den kan man bjuda på när man får hem vänner.

Mustig köttfärsoppa

400 gram nötfärs

2 stora lökar

1 röd paprika

1 grön paprika

1 gul paprika

4 potatisar

2 morötter

2 köttbuljongtärningar

7 dl vatten

1 burk krossade tomater

1 tsk salt

1 tsk soya

2 kryddmått kajenpeppar

1 pressad vitlöksklyfta (gärna fler)

Hacka lök, potatis och morötter i tärningar.Fräs lök och paprika i en stekgryta med smör. Tillsätt potatis, morotstärningar, krossade tomater, buljongtärningar och vatten.

Koka under lock i 15 minuter. Under tiden skall färsen brynas i en stekpanna. Lägg sedan den brynta färsen i grytan och tillsätt övriga kryddor och vitlök. Låt sedan småkoka i ca 30 minuter. Den blir god om man gör den tidigare och får stå och dra sig. Servera med creme fraiche och bröd.

Lycka till! Mimmi




1 kommentar:

  1. Vad gott det ser ut, detta recept ska jag verkligen testa! Tack för att du delar med dig :) Gillar också soppor, speciellt denna årstid när det är kall ute. Förresten vad fiiint du gjort här på bloggen. Ha det gott! Kramar "blogggrannen"

    SvaraRadera

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi