måndag 24 januari 2011

"Astrid"



Kronprinsessan Astrid













"I somras när jag skulle måla en gammal byrå så hittade jag ett gammalt album från 1926 som handlade om "Kronprinsessan Astrid" i en låda.

Det var väldigt roligt att hitta nåt så gammalt. Jag har suttit och bläddrat i albummet och hittat många fina bilder och mycket gammal text. Jag tycker det är roligt med kunglig historia så jag forskade lite om "Astrid".

Astrid föddes 1905 i Stockholm. Hon var dotter till Carl Bernadotte och prinsessan Ingeborg av Danmark. Hon själv var prinsessa i Sverige 1905-1926 sen blev hon kronprinsessa av Belgien 1926-1934. Drottning blev hon 1934-1935.Hon gifte sig med belgiske kronprinsen Leopold. De fick 3 barn. Tyvärr så gick Astrid en alldeles tidig död till mötes. Paret var ute på en semesterresa i Schweiz, Leopold som körde bilen, som gick av vägen och krockade med ett päronträd. Leopold som klarade sig, medan Astrid avled i sin makes famn endast 30 år gammal. Där Astrid förolyckades finns i dag ett katolskt kapell vid namn "Astrid-Kapelle"
Så nu står albumet i hyllan, kul att titta i ibland. Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi