måndag 28 juli 2014

God tårta

Hej!
Hur har ni det i värmen?
Väldigt varmt har det varit, och är fortfarande.
Jag har semester och är mycket uppe
i stugan. Tyvärr så blir det inte så mycket bloggande
för min del, känner att inte tiden räcker till.
Men nu slänger jag in ett litet inlägg på ett gott
tårt recept:
Kallar den för Midsommartårta, men den går att 
göra året om. Flera av er känner nog igen receptet:
  •  4 äggvitor
  • 3 dl socker
  • 3 dl flingor kellogs eller puffat ris
  • 4 droppar ättikssprit
Fyllning
  • 4 äggulor
  • 1 dl socker
  • 1 dl grädde
  • 1 msk vetemjöl
  • 125 g margarin
Vispa äggvitorna till hårt skum. Fortsatt vispa medans du häller i socker och ättiksspriten.
Vispa till hårt skum. Häll sedan i flingorna/riset. Använder du flingor så krossa dem först.
Häll i långpanna med bakplåtspapper. Grädda i mitten i ugnen i 125 grader i ca 1 ½ timme.
Smält margarinet ha i socker grädde och mjöl.Koka ihop lite så det tjocknar. Vispa i äggulorna och låt det svalna.
Dela tårtan på mitten och bred fyllningen på ena delen. Lägg den andra ovanpå med vispad grädde. Garnera med jordgubbar eller andra bär.
Väldigt smaskig!
Lycka till!

8 kommentarer:

  1. Det var länge sen vi hörde något från Dig. Tårtan verkar ju vara en
    äkta Pavlova. mums,mums

    SvaraRadera
  2. Den tårtan är supergod, jag gör den bara alltför sällan.
    Ha det fortsatt fint på din semester!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  3. Å, så deilig kake :):)

    Slik skal jeg lage til fredag :)
    Her kaller vi det for kvefjordkake og verdensbeste
    Fortsatt god sommer ♥

    Klem klem

    SvaraRadera
  4. Mmmmmumsrecept,det tackar vi för! Näman orkar inte lika mycket blogg speciellt inte när gubben varit hemma! Nu är det bara jag som är ledig från jobbet! Ha det riktigt gott Mimmi...♥ Gunilla

    SvaraRadera
  5. Jag brukar göra två bottnar och lägga ihop med kräm i mitten. Fast jag gör en så stor brukar den knappt räcka!

    SvaraRadera
  6. Jo minsann en av de härligaste sommartårtorna som finns.
    Ha en fin fortsatt semester
    kram meta

    SvaraRadera
  7. Åh vilken smaskig tårta!! riktigt gott du är flitig med att baka o fixa trots värmen <3 må så gott o njut av semestern som för min del är på halvlek nu.kram Jessica

    SvaraRadera
  8. Hej Mimmi!
    Din tårta ser jättesmarrig ut!

    Ha en fortsatt skön sommar,

    Kram Jenny

    SvaraRadera

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi