fredag 17 augusti 2012

"Goda småkakor"

"Ännu en fin dag, med inslag av lite regn."
Har varit ute och pysslat i trädgården, men
när regnet kom blev det kakbak.
Havrekakor
150 g rumsvarmt smör
3 dl havregryn
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
Mixas ihop i en mixer. Rulla till 2 st korvar och skär i ca 30 bitar. Rulla till bollar och lägg glest på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen, i 175 grader i ca 10 minuter. 

Här kommer en till sort jag gjorde:
Kola kakor med oreakross

200 g smör
1 3/4 dl socker
1 ½ msk sirap
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl mixade oreokakor
Gör så här:
Låt smöret bli rumsvarmt och rör ihop det med socker, sirap och vaniljsocker. Arbeta in mjöl, oreokrossen och bakpulver. Forma till små bollar och ställ dem i kylen en stund.
Platta till dem något med en gaffel, strö över lite av oreokrossen och grädda dem i 175 grader mitt i ugnen i ca 10 minuter.
Om du vill ringa smält choklad över.
Lätta att baka
Smaskigt!
Lycka till.
Ha en fin fredagskväll.
Kram Mimmi
♥♥♥


5 kommentarer:

  1. Så smarriga de kakorna såg ut! Måste testas, säkert poppis hos mina killar :)
    Ha en bra helg! Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Halloj!
    Nu fick jag lust att baka!
    Får återkomma och kolla recepten....
    Kram och ha en fin helg!
    Sofia

    SvaraRadera
  3. Hallå igen....
    Måste bra säga att jag verkligen gillar
    ditt slagbord! Du vet, jag älskar turkost....

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Ser riktigt smarriga ut och jag gillar när det är lättbakat så dessa kanske jag ska testa.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  5. Mmm... Gott med kakor! De ser jättegoda ut.
    Hoppas att du har en fin helg!
    Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi