söndag 15 januari 2012

"Ful blir fin"

 ♥
"Idag har jag roat mig med att slipa och måla en 30 år gammal kista, min man fick den till en jul, det var ju väldigt länge sedan, oj vad tiden går. Det var ju en sån där ful-kista med kurbits, inte fin tycker jag. Men jag fick fria händer att göra vad jag ville med den. Den har stått i ett förråd i kanske 15 år och jag tycker det är bättre att fixa till gamla möbler i stället för att de ska stå fula i något hörn. Då kommer dom fram...
Kistan före...
.....och kistan efer
 ♥

 ♥

Nu får kistan ett nytt hem och flyttar hem till Sofia.
Ha en skön söndagskväll.
Kram Mimmi
 ♥

7 kommentarer:

  1. Wow vad finden blev! Jag redigerar mina foton och gör collage i picasa fotoredigeringsprogram. Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul med före och efter bilder!
      Kistan blev ju kanonfin.

      Ha det fint,
      Kram Anneli.

      Radera
  2. Men vad snygg den blev...din man måste ha blivit nöjd också:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Tack för titten hos mig:) Kistan blev kanonfin gillar verkligen färgen, riktigt fin:)
    Kram Emma

    SvaraRadera
  4. Jisses så fin den blev i den svarta färgen,
    det vart ju en helt ny möbel! Jag har ju en gammal kista stående i garaget kanske ska ta fram och måla även den? Har själv målat benen på en fåtölj och ett litet soffbord i svart, skönt med lite avbrott från allt det vita över allt.

    Annelie

    SvaraRadera
  5. Hur gick du till väga !? Kan du inte skriva hela processen ! Vill så gärna göra samma men har ingen aning hur jag ska gå tillväga . Super super fin !!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan. Jo jag började med att skruva bort beslagen, kan vara lite knepigt kanske på en del kistor, de sitter med så små skruvar. ta bort dem, sen slipar du den, alla ojämnheter måste bort, är den målad förrut är det ingen fara, bara inte färgen sitter lös, då får du slipa/skrapa bort all färg. Är den i furu så slipa bara.
      Ta och grund färga den, sen har jag Beckers svarta matta färg, för snickerier köpt den på Coop, billigast där, 199 kr för en liter.
      Ta en bra lite dyrare pensel, måla den kanske 2-3 ggr. Låt färgen torka riktigt emellan strykningarna. Sen sätter du på beslagen. Klar. Så har jag gjort, lycka till. Mvh Mimmi

      Radera

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi