fredag 16 september 2011

"Fru Kantarell och Herr Gurka"

Idag har det varit ett underbart höstväder, varmt och skönt. Det är ju helg så vi får hoppas på fortsatt fint.
Idag har jag lagt in lite gurka, det blir så gott. Sen vill jag tacka Pernilla för Gula Kantarellerna som jag fick igår. Dom har jag rensat och förvällt. Det blir bra att ha i frysen till vintern. Tusen Tack.

Här kommer receptet på inlagd gurka:
  • I kg Västeråsgurka
  • 1 msk gula senapskorn 
  • 10 dillkronor                                  
Lag
  • 1 liter vatten
  • 1/4 dl salt
  • 5 dl socker
  • 4 dl ättiksprit (12%)
Gör så här:
  1. Skölj gurkorna väl och skär dem i ½ cm skivor. Varva gurkskivorna med dillkronor och senapskorn i en stor glasburk.
  2. Blanda vatten, salt och ättiksprit, rör tills sockret smält. Häll lagen över gurka, ha på lock och ställ in i kylen. Jätte enkelt och supergott!
Lycka till och ha en skön helg!
Kram Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du vill kommentera! Det tycker jag är kul.
Du kan lägga en kommentar även fast du ej har en egen blogg.
Du kan välja "anonym" kan vara så att du lär skicka den flera gånger.

Tack på förhand. Mvh Mimmi